Winter Solstice Libation: En alkoholfri/svag, men ack så smakrik juldrink

Och så var det strax jul! Jag tänkte att det även skulle kunna behövas lite goda alkoholfria (eller alkoholsvaga) drinkar till julen. Så efter att ha recept på ett tjugotal "cranberry mocktails" så komponerade jag ihop en egen.
Winter Solstice Libation:
5 cl Äppelmust
5 cl Apelsinjuice
2 cl Tranbärskoncentrat (alt. 6 cl juice)
5 cl Glögg (jag tog lättvinsglögg)
2 ml Chocolate bitters
2 ml Orange Bitters
Apelsintwist till garnering

Blanda samtliga ingredienser i en isfylld shaker och skaka drinken kall. Sila ner i valfritt fint glas. Jag tyckte att ett vitvinsglas passade bra. Garnera med en apelsintwist och servera.

Här händer det grejer. Alla ingredienser är ju söta, så det kommer man inte undan. Men en bra syrabalans, och en bra och spännande kryddig smak, men en lagom beska också. Glöggen och bitterna blandar sig förvånansvärt bra med juicerna. Långt över förväntan. För att vara en alkoholfri/svag drink så skulle jag faktiskt säga en 4,5 av 5 🍷❄️




Upp