The (Czech) Alligator: En Fernetdrink med apelsin och kanel

Dags för det fjärde och sista inlägget i årets Fernet-Februari. Egentligen heter den "The Alligator" och ska innehålla kanelsockerlag. Men då jag inte orkade ställa mig och göra en kryddad sockerlag för en enda drink tänkte jag att jag lika väl kan använda mig av en tjeckisk kanellikör. Så den fick heta,
The (Czech) Alligator:
4 cl Fernet Branca
1 cl Cointreau
1 cl Becherovka
1,5 cl Limejuice
Limeklyfta till garnering

Blanda samtliga ingredienser i en isfylld shaker och skaka drinken kall. Sila ner i ett isfyllt rocksglas och garnera med en limeklyfta.

Den är uppenbarligen väldigt Fernet forward. Kalenen (och de andra örterna) i Becherovkan försvinner lite bland alla kryddor från Ferneten, men tycker mig kunna känna en svag hint av kanel i eftersmaken. Apelsinen ligger också där svagt i bakgrunden. Bra balans med sötman och syrligheten. Påminner om en Industry Sour, med lite andra toner. Om man gillar Fernet så tycker jag man ska testa. En stark 3,5 av 5 🥃
https://www.theeducatedbarfly.com/the-alligator/



Likördrinkar, fernetdrinkar | |
Upp